sobota, 16 grudnia 2017

GÓRY IZERSKIE

Kolejne dwa dni to Izery. Zaczynamy na Polanie Jakuszyckiej , skąd udajemy się na Wysoki Kamień 1058m. O tym ciekawym  miejscu najlepiej poczytać tutaj : http://www.wysokikamien.com.pl/pl/
Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej i wkrótce  mijamy po drodze nieczynną kopalnię kwarcu.  Tutaj  również nic nowego nie wymyślę, więc poczytajcie tutaj : http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/6566,szklarska-poreba-kopalnia-kwarcu-stanislaw.html
No i na koniec  cel naszej wyprawy - Wysoka Kopa (1126 m n.p.m. - KGP)
 Tutaj ważna uwaga: nie znaleźliśmy oznakowanego szlaku prowadzącego z czerwonego szlaku  na sam szczyt. Tylko wydeptane ścieżki zaprowadziły nas na miejsce. Warto więc posiłkować się nawigacją, np: mapy.cz
Na samym szczycie znajduję się tablica i sterta kamieni. W trudniejszych warunkach pogodowych można się naszukać tego miejsca .
Sam szlak prowadzący na Wysoki Kamień i Wysoką Kopę jest bardzo łatwy i przyjemny, w większości prowadzi trasami, które w zimie pokonują narciarze biegowi .My przeszliśmy 26,5km .

Polana Jakuszycka

W oddali wieża na Śnieżnych Kotłach i po prawej schronisko Szrenica

Drugi dzień w Izerach minął równie przyjemnie jak pierwszy, choć tym razem postanowiliśmy zobaczyć jak wyglądają Izery u naszych sąsiadów - Czechów. Malutkie miasteczko Hejnice było naszym kolejny celem.

Po modlitwie w tym piękny kościele poczuliśmy się tak naładowani energią, że czym prędzej zapragnęliśmy zobaczyć to miejsce z góry. Już od kościoła możemy wejść na żółty szlak i powędrować na Frýdlantské Cimbuří (Frydlantskie Blanki, 875 m n.p.m.). Nazwa oznacza w języku czeskim blanki i ma nawiązywać do murów zamku w mieście Frydland .

Z tego  punktu widokowego możemy dostrzec  polskie i czeskie Pogórze Izerskie . Widać jak na dłoni Elektrownię Turów w Bogatyni , Landskrone (442 m n.p.m.) nad Goerlitz, a w dobrą pogodę także Berzdorfer See - zalaną kopalnię odkrywkową nad Nysą Łużycką.

Zachwyceni tym wspaniałym miejscem jednogłośnie
stwierdzamy - na pewno tu wrócimy.