wtorek, 24 grudnia 2013

Szkocja-Edynburg



Edynburg - stolica Szkocji, położona na wzgórzach nad Zatoką Firth of Forth została zbudowana  na wygasłych wzgórzach wulkanicznych, z widokiem na Morze Północne.  


 
Edynburg  dzieli się wyraźnie na dwie części: Nowe Miasto z czasów oświecenia, powstało w stylu greckiego klasycyzmu, Stare Miasto z ciemnego kamienia zachowało średniowieczny charakter. Główny turystyczny szlak Edynburga wyznacza tzw. Królewska Mila, główna ulica średniowiecznego Starego Miasta. Ten prawie półtorakilometrowy trakt łączy dwie bardzo ważne w historii Szkocji budowle - pałac Holyrood i zamek edynburski. Ulica składa się z czterech odcinków różniących się nazwami i atmosferą. Najciekawsze są Castlehill i Lawnmarket. Nieopodal bramy wiodącej do zamku wzniesiono secesyjną Fontannę Czarownic. Stoi ona na miejscu, gdzie przez wieki palono na stosie kobiety oskarżone o uprawianie czarów. Nieco dalej mieści się wyjątkowe muzeum - Scotch Whisky Heritage Centre. To prawdziwa świątynia narodowego trunku Szkotów. W dzisiejszym Edynburgu znajduje się ponad 4,5 tys. zabytkowych obiektów, dlatego też miasto nazywane jest Atenami Północy. Najstarsze budynki pochodzą z lat 1623-1630. Wszystkie one składają się na wyjątkową atmosferę Edynburga. Miasto ma w sobie coś majestatycznego, dostojnego. Jest kwintesencją wszystkiego, co ze Szkocją związane: pięknej wiktoriańskiej zabudowy, górskich krajobrazów, starych pubów serwujących wyśmienite ale. 

  pałac Holyrood










Hobbity !!!

Więcej o tym ciekawym miejscu :    http://whiskyblog.pl/2010/07/scotch-whisky-experience/







 Największa kolekcja whisky na świecie,3500 butelek   musi robić wrażenie!

 ceny tak jak i whisky  mogą powalić z nóg 
 

Zamek w Edynburgu jest jedną z najpotężniejszych i najstarszych fortec w Wielkiej Brytanii. Monumentalny, romański zamek powstał 800 lat temu na szczycie wygasłego wulkanu w zachodniej części starego miasta. Przez wieki był siedzibą władców Szkocji i obronną warownią. Najstarsza część zamku, Kaplica św. Małgorzaty pochodzi z XII wieku, natomiast większa część dzisiejszych murów z XVI wieku. Na terenie zamku znajduje się kilka muzeów. W skarbcu zamku zobaczyć można insygnia szkockich królów - korony i miecze oraz dwa największe narodowe skarby: Kamień Przeznaczenia - głaz, przy którym od XII w. byli koronowani, oraz pierścień koronacyjny Roberta I Bruce'a z 1306 r.  Niestety tych skarbów nie można fotografować 















 
Na przełomie XVIII i XIX w. zamek był m.in. więzieniem wojskowym. W mrocznych lochach przebywało tu blisko tysiąc przechwyconych na morzu jeńców. Dziś na drewnianych drzwiach cel obok rysunków okrętów można odczytać wydrapane przez nich przesłania. Na ścianach wiszą wciąż hamaki, w których spali więźniowie. Niedostępny, usadowiony w kraterze wygasłego wulkanu zamek zachwyca zimnym pięknem.













W tym miejscu powstała pierwsza część przygód Harrego Pottera
Greyfriars Bobby

Ten oto mały Skye Terrier przez niemal 14 lat mieszkał przy grobie swojego zmarłego Pana. Wzruszeni jego wiernością mieszkańcy Edynburga postawili mu pomnik, który jest dzisiaj jednym z symboli Edynburga.








Taka tam szkocka moda 

 Forth Bridge jest to most kolejowy przerzucony nad zatoką Firth of Forth, łączący Edynburg z hrabstwem Fife. Wraz z położonym równolegle mostem Forth Road Bridge zapewnia sprawną komunikację we wschodniej części Szkocji. Most zbudowano w latach 1879-1890.Przy budowie ponad 450 pracowników miało wypadek a 98 straciło życie.

Most o długości całkowitej wynoszącej 2,5 kilometra składa z trzech masywnych filarów o konstrukcji kratownicowej w kształcie rombu oraz czterech mniejszych wiaduktów. Każdy romb ma 110 metrów wysokości, natomiast rozpiętość pomiędzy nimi wynosi 521 metrów. Ruch pociągów przebiega w odległości 50 metrów od lustra wody, co praktycznie uniemożliwia wpływanie większych statków w głąb lądu. Do budowy zużyto około 54 000 ton stali, któr
ą zamocowano przy użyciu 6,5 mln nitów.
Dziś mostem tym przejeżdża 200 pociągów dziennie. dopuszczalna prędkość na moście to 80km/h. dopuszczalna waga pociągu to 1422 tony.



1 komentarz: